4- latki
sala 9
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK, GR. „Tygryski”, 4- LATKI
Tydzień I: „Dary jesieni”; dziecko:
współdziała podczas tworzenia jesiennego kącika w sali;
podaje nazwy darów jesieni;
dzieli na sylaby nazwy darów jesieni;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych;
sprząta i nakrywa stół do posiłku, pełniąc rolę dyżurnego;
śpiewa piosenkę, rytmicznie tupiąc;
wypowiada się na zadany temat;
kulturalnie i bezpiecznie bawi się z dziećmi w ogrodzie;
rozróżnia strony lewą i prawą;
maluje liście farbą i odbija je na kartce;
dodaje, wykorzystując liczmany w postaci darów jesieni;
segreguje dary jesieni
Tydzień II: „Zwierzęta w jesiennym lesie”; dziecko:
słucha z uwagą opowiadania, wiersza i odpowiada na pytania N.;
wypowiada się na temat sezonowych wędrówek bocianów;
reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy;
segreguje ilustracje ptaków na zimujące i odlatujące do ciepłych krajów;
obserwuje zwierzęta podczas spaceru, wypowiada się na temat ich zachowania;
wypowiada się na zadany temat;
segreguje obrazki zwierząt według dwóch kategorii: zasypiające i niezasypiające na zimę;
przelicza orzechy;
bierze udział w zabawach ruchowych, wykonuje polecenia N., reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje ruchy, przestrzega zasad zabaw i gier ruchowych;
ilustruje ruchem treść wiersza.
Tydzień III: „W kolorowym sadzie”; dziecko:
słucha z uwagą wiersza i odpowiada na pytania;
reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy i słowny;
opowiada o zmianach zachodzących w lesie i sadzie podczas jesieni;
rozpoznaje ilustracje jabłek, gruszek, śliwek, podaje nazwy tych owoców;
podaje nazwy owoców (jabłko, śliwka, gruszka);
podaje nazwy drzew owocowych;
przelicza emblematy owoców, dodając je i odejmując;
odczytuje globalnie napisy: jabłoń, grusza, śliwa,
wskazuje drzewo niższe i wyższe;
wykonuje ilustrację do treści wiersza;
przelicza owoce;
maluje drzewa owocowe;
przestrzega zasad podczas zabaw i gier ruchowych;
wykonuje owocowe szaszłyki;
reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy.
Tydzień IV: „Jesienny ogródek”; dziecko:
słucha z uwagą opowiadania, wiersza i odpowiada na pytania N.;
wybiera i podaje nazwy warzyw wymienionych w wierszu;
bierze udział w eksperymencie;
określa części nadziemne i podziemne warzyw;
podaje nazwy warzyw na grządce;
nakleja brakujące części warzyw;
aktywnie obserwuje przyrodę;
wykonuje pracę plastyczną;
rozwiązuje zagadkę słowną;
odczytuje globalnie napis „ogórek”;
wykonuje pacę plastyczno-techniczną według instrukcji N.;
przestrzega zasad gier ruchowych i rywalizacji.
„Deszczu kropelki” sł. i muz. K. Ligorowska
W. Karska „Po czym poznać że już jesień?”
Kiedy kończy się lato i nadchodzi jesień,
każdy wie, że to już wrzesień.
Słonko słabiej świeci,
na zmianę deszcz z nieba leci.
Jabłka z sadu dziadzio niesie,
orzechami nas częstuje,
przy zbieraniu warzyw ciężko pracuje.
Dzieci radośnie ciągle biegają,
kasztany na ludziki pod drzewem zbierają.
Kalosze w kropki na nogach mają
i parasolki w rękach trzymają.
Grzybki w lesie wyrastają, i
czekają, aż ludzie je pozbierają.
Wszędzie spadają liście kolorowe.
fruwają i tańczą wokół nas,
jakże piękny i barwny jest jesienny czas.