4- latki
sala 12
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC STYCZEŃ;
GR. „SMOKI”, 4- LATKI
Tydzień I: „Witamy Nowy Rok”; dziecko:
• Poznaje zwyczaje związane z żegnaniem starego roku i witaniem nowego
• Rozwija umiejętności swobodnej wypowiedzi, budowania zdań
• Ćwiczy logiczne myślenie
• Ćwiczy narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie miękkie, żuchwa
• Wzmacnia mięśnie oddechowe
• Rozwija ogólną sprawność ruchową
• Poznaje przyrządy służące do odmierzania czasu
• Poznaje funkcje zegara
• Rozwija aktywności muzyczno- ruchową i kształtuje poczucie rytmu
• Poznaje poszczególne etapy życia człowieka
• Rozpoznaje i nazywa różnice w wyglądzie osób w różnym wieku
• Zna cykl dnia i nocy; kształtuje umiejętność dostrzegania cykliczności
• Rozwija swoją kreatywność i sprawność manualną
• Wiąże zmiany zachodzące w przyrodzie z aktualną porą roku.
Tydzień II: „Ptaki zimową porą”; dziecko:
• Utrwala cechy zimowej pogody
• Rozwija proces analizy i syntezy, próby wnioskowania, rozwija spostrzegawczość
• Rozwija umiejętności swobodnej wypowiedzi, budowania zdań na określony temat
• Kształtuje umiejętności matematyczne
• Rozwija zainteresowania przyrodnicze
• Poznaje budowę karmnika
• Uświadamia sobie konieczność dokarmiania ptaków zimą
• Rozpoznaje i nazywa ptaki przylatujące do karmnika
• Poznaje sposoby sprawowania opieki nad ptakami zimą
• Ćwiczy umiejętność analizy i syntezy wzrokowej
• Kształtuje wrażliwość i empatię oraz odpowiedzialność wobec zwierząt
• Rozwija umiejętność myślenia logicznego, analitycznego, przyczynowo – skutkowego
• Posiada świadomości własnego ciała i znajomości jego schematu
• Potrafi zilustrować opowiadanie ruchem.
Tydzień III: „Święto babci i dziadka”; dziecko:
• Utrwala nazwy członków rodziny i poznaje relacje ich łączące
• Kształtuje uczucie przywiązania i szacunku do dziadków
• Rozwija umiejętności swobodnej wypowiedzi, budowania zdań na określony temat
• Świadomie przygotowuje niespodzianki z okazji święta dziadków
• Rozwija umiejętności matematyczne
• Kształtuje koordynację: ręka-oko
• Utrwala stosunki przestrzenne
• Rozwija ogólną sprawność ruchową
• Wzmacnia mięśnie oddechowe
• Doświadcza stymulacji wielozmysłowej.
Tydzień IV: „Sporty zimowe i zabawy na śniegu”; dziecko:
• Rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe
• Tworzy okazje do poznawania rzeczywistości przyrodniczej wszystkimi zmysłami
• Rozwija proces analizy i syntezy
• Podejmuje próby wnioskowania
• Rozwija spostrzegawczość, umiejętności swobodnej wypowiedzi i budowania zdań na określony temat
• Ćwiczy logiczne myślenie
• Rozwija aktywności muzyczno- ruchową
• Kształtuje poczucie rytmu
• Poznaje aktywne sposoby spędzania czasu wolnego na śniegu
• Kształtuje umiejętności polegające na rozróżnieniu cech wspólnych oraz różnic wśród danych przedmiotów
• Wzmacnia narządy artykulacyjne
• Zna cechy zimowej pogody
• Wdraża się do dbania o własne zdrowie
• Rozumie konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych oraz w czasie uprawiania sportów zimowych
• Kształtuje umiejętność szeregowania
• Rozwija orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
• Rozwija umiejętności celowania
• Ćwiczy poruszanie się według podanego rytmu oraz odpowiednio reaguje na zmianę tempa
• Rozwija swoją kreatywność.
Weronika Karska „A ja rosnę i rosnę”
Gdy byłam bardzo mała,
mama kołysanki mi śpiewała.
Tata w wózku mnie woził,
na swych rękach nosił.
Teraz trochę już urosłam,
do przedszkola dzielnie poszłam.
Bycie przedszkolakiem to poważna sprawa.
Tu jest nauka i zabawa.
Czasu trochę minie i znowu urosnę.
To już będzie czas na szkołę.
Tam zeszyty i zadania,
dużo książek do czytania.
A gdy dorosnę chcę zostać pilotką samolotu.
Zwiedzać świat, do wielu krajów latać.
Przyjdzie też czas, że babcią zostanę.
O swoją działkę będę dbać
i zdrowe warzywa hodować.
„Głodny ptaszek” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
I.Przyszła zima, śnieżna zima,
zasypała pola,
głodny ptaszek puka w okno
naszego przedszkola
Ref: Zima, zima, zima,
trzaskający mróz.
Wszystkie głodne ptaki
czas nakarmić już / bis
II .Zmarzły mu na mrozie nóżki,
zmarzły mu skrzydełka,
prosi o okruszki chleba
i domek z pudełka.
Ref:
III. Zobaczyły ptaszka dzieci,
ziarnek nasypały
i przy wejściu do przedszkola
domek zbudowały.
Ref:
IV. Siedzi ptaszek w ciepłym domku,
ziarnko w dziobie trzyma,
chciałby, aby była wiosna,
lecz wciąż mroźna zima.
Ref:
https://soundcloud.com/user-956760406/28-g-odny-ptaszek-s-i-muz