5,6-latki
sala 6

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC MARZEC W GRUPIE RYBKI
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
• doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania, zaginania papieru
• doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
OBSZAR EMOCJONALNY
• doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
• doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji rywalizacji, z przegraną i wygraną
• kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze
OBSZAR SPOŁECZNY
• wdrażanie do postrzegania własnej osoby jako członka narodu (Polka/Polak)
• kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
• kształtowanie postawy empatii wobec osób słabszych i potrzebujących pomocy
• doskonalenie umiejętności postrzegania wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
OBSZAR POZNAWCZY
• wdrażanie do poznawania historii Polski oraz zdobywania wiedzy o ważnych historycznie postaciach
• poszerzanie wiedzy o zwyczajach i tradycjach regionalnych, o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach, bajkach
• doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi (konsekwencja i zgodność czasu)
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów, zdań w zakresie znanych liter
• wdrażanie do śpiewania piosenek i uczestniczenia w zabawach opartych na tradycji ludowej
• doskonalenie umiejętności planowania kolejnych etapów i czynności, właściwego wykorzystania płaszczyzny lub przestrzeni oraz elementarnego dostrzegania proporcji
• poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: kształtowanie pojęcia „stolica”
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w szerokim zakresie i dostrzegania ich znaczenia
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych i w pamięci
• wdrażanie do eksperymentowania z tworzeniem kolejnych liczb
• doskonalenie znajomości monet, umiejętności ich porządkowania oraz odliczania wskazanych kwot
• kształtowanie umiejętności posługiwania się wagą w zabawie i sytuacjach użytkowych oraz określania i porównywania przedmiotów ze względu na ich ciężar
PLANOWANE TEMATY ZAJĘĆ:
I.NA WIŚLANYM SZLAKU
1.Z BIEGIEM WISŁY
2.SPOTKANIE Z WAWELSKIM SMOKIEM
3.LEGENDY WARSZAWSKIE
4.TORUŃ – MIASTO MIKOŁAJA KOPERNIKA
5.ZABYTKOWY GDAŃSK
II.SZTUKA BLISKO NAS
1.OBLICZA SZTUKI
2.WAZY I WAZONIKI
3.ŚWIAT PĘDZLEM MALOWANY
4.ARCHOTEKT – OD PROJEKTU DO EFEKTU
5.MUZYKA DOBRA NA KAŻDĄ CHWILĘ
III.KIEDYŚ I DZIŚ
1.PODRÓŻ WEHIKUŁEM CZASU
2.OPOWIEŚCI ZAMKOWEGO ZEGARA
3.ŚRODKI TRANSPORTU DAWNIEJ I DZIŚ
4.URZĄDZENIA TECHNICZNE BLISKO NAS
5.ŚWIAT ROBOTÓW I KOMPUTERÓW
IV.NA TROPACH WIOSNY
1.W MARCU JAK WGARNCU
2.OGRÓDEK W DONICZCE
3.KWIATY SPOD SNIEGU
4.POŻEGNANIE MARZANNY
5.KTO OBUDZI WIOSNĘ?
V.MORSKIE OPOWIESCI
1.ZAŁOGA NA POKŁAD
2.LIST W BUTELCE
3.SKARB PIRATÓW
4.TAJEMNICE RAFY KORALOWEJ
5.KAŻDY Z NAS JEST SKARBEM
„Na wystawie” D. Wawiłow
Idę z mamą na wystawę!
To dopiero jest ciekawe !
Piękny pałac, wielka brama…
„To muzeum” – mówi mama.
Nie widziałem ani razu
tylu ludzi i obrazów.
Samych sal ze sto tysięcy,
a obrazów jeszcze więcej!
Co tu jest namalowane?
Czy to człowiek? Czy to dzbanek?
A tu jakaś dziwna plama…
„Piękny obraz” – mówi mama.
A tu gruby pan z gitarą,
co ma wąsy jak makaron…
Jakieś konie depczą ludzi…
Trochę mi się tutaj nudzi.
Mamo, chodź tu ! Mamo zobacz!
To dopiero piękny obraz!
Kwitną kwiaty, słońce świeci,
na ławeczce siedzą dzieci…
Tylko taka brzydka rama…
„To jest okno” – mówi mama.
„Wiosenny rock and roll” (muzyka i słowa: Renata Szczypior, Barbara Tartanus)
1.Gwar na łące i uciecha,
kto dziś zaspał, ten ma pecha.
Muchy, żaby i robale
urządzają bal nad bale.|
Ref. Raz, dwa, raz i dwa!
Rock and roll’a każdy zna.
Tańczysz ty i tańczę ja
rock and roll’a, szubiduba!
2.Tańczy twista mały ślimak
i dżdżownica się wygina.
Stuka sobie nogą bociek,
pająk złapał muchę w locie.
Ref. Raz, dwa…
3.Wiosna się do słońca śmieje,
więc słoneczko mocno grzeje.
Cała łąka jest w kolorach.
Wszyscy tańczą rock and roll’a.
Ref. Raz, dwa…