4- latki
sala 12

Założenia programowe na miesiąc czerwiec – SMOKI
I „ŚWIĘTO DZIECI”
- „W dniu dziecka”
- „Moja ulubiona zabawka”
- „Zabawy misiów”
- „Dzieci różnych stron świata”
- „Kraina praw dziecka”
Dziecko:
– przełamuje nieśmiałość w stosunku do rówieśników;
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych;
– dokładnie myje i wyciera dłonie;
– sprząta i nakrywa stół do posiłku, pełniąc rolę dyżurnego;
– śpiewa piosenkę, rytmicznie tupiąc;
– chwyta piłkę w dłonie;
– podaje angielskie nazwy kolorów;
– inicjuje swobodne zabawy z piłką;
– kulturalnie i bezpiecznie bawi się z dziećmi w ogrodzie;
– rozróżnia strony lewą i prawą;
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną.
– Zna miejsce swojego zamieszkania
– Kształtuje tożsamość narodową i buduje przywiązanie do swojego kraju
– Zapoznaje się z symbolami polskich miast
– Poznaje majowe święta państwowe
WIERSZ:
„DZIECI ŚWIATA”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik, Eskimos,
też w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył , że są na świecie gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii my także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata chcemy ręce uścisnąć mocno i wierzymy,
że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
PIOSENKA:
„Jesteśmy dziećmi” Śpiewające Brzdące
- Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami. Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi!
Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas. - Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi!
Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
II „PODWODNY ŚWIAT”
- „Co ukryło się w oceanie”
- „Badacze morskiej wody”
- „Nie chcemy śmieci w oceanie”
- „Ruchliwe rybki”
- „Zabawy w wodzie”
Dziecko:
• dokładnie myje i wyciera dłonie;
• słucha z uwagą opowiadania i odpowiada na pytania N.;
• reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy;
• słucha z uwagą wiersza i odpowiada na pytania N.;
• wypowiada się na zadany temat;
• bierze udział w zabawach ruchowych, wykonuje polecenia N., reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje ruchy, przestrzega zasad zabaw i gier ruchowych;
• ilustruje ruchem treść wiersza;
• Wzbogaca wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące
• Buduje świadomość o pożyteczności pszczół
Zna właściwości zdrowotne miodu oraz sposób jego pozyskiwania
WIERSZ
„Co robią morskie zwierzęta?” Weronika Karska
Różne zwierzątka w oceanie pływają,
ośmiornice swoimi mackami ruszają.
Rybki ogonkiem falują.
Rekiny zęby pokazują.
Kraby prezentują szczypce i bokiem sobie chodzą,
rozgwiazdy babki z piasku robią.
Delfin z wody wyskakuje,
krewetka drugą krewetkę po plecach masuje.
PIOSENKA
„KOLOROWA RYBKA PŁYWA W OCEANIE”
- Kolorowa rybka pływa w oceanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
A ogromny rekin chciałby zjeść śniadanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Rybka pomyślała, że rekin ją zje,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Na dnie oceanu, gdzieś schowała się!
Plum, plum, plum, plum, plum!
Ref. Plum, plum, plum, plum,
Plum, plum, plum,
Plum, plum, plum, plum
Plum, plum, plum! (2x) - Ogromniasty rekin pływa w oceanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Kolorowej rybki szuka na śniadanie,
Plum, plum, plum, plum, plum!
A, że nie mógł znaleźć nigdzie rybki tej,
Plum, plum, plum, plum, plum!
Na dnie oceanu zapadł w długi sen!
Plum, plum, plum, plum, plum!
Ref. Plum, plum, plum, plum,
Plum, plum, plum,
Plum, plum, plum, plum
Plum, plum, plum! (2x)
III „POWITANIE LATA”
- „Letnie skojarzenia”
- Lato w kapeluszu”
- „Gorące słońce”
- „Owocowy dzień”
- „ W lodziarni”
Dziecko:
– słucha z uwagą wiersza i odpowiada na pytania;
– reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy i słowny;
– słucha z uwagą opowiadania i odpowiada na pytania N.;
– wykonuje ilustrację do treści wiersza;
– podejmuje próby samodzielnego założenia i zdjęcia odzieży wierzchniej;
– reaguje ruchem na sygnał dźwiękowy; zna prawa dziecka
WIERSZ
“Gorące słońce” W. Karska
Świeci nam jasno nad głowami,
czasem chowa się za chmurami.
Swoim blaskiem w oczy razi,
i po niebie sobie łazi.
Na pewno go znasz,
on ma zawsze żółtą twarz.
Jeszcze uśmiech domaluję,
ale czegoś tu brakuje
PIOSENKA
„IDZIE LAT0”
Idzie lato
- Idzie lato poprzez pola,
Roześmiane przyszło do nas, do przedszkola.
Wita lato wszystkie dzieci:
„Na wakacje razem ze mną pojedziecie”.
Ref.:
Na, na, na, na, na, na, na, na,
Już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
Bo wakacji nadchodzi czas! - Więc walizki spakujemy,
Plecak, piłkę i materac zabierzemy.
Z mamą, tatą, siostrą, bratem
Po przygodę wyruszymy razem z latem.
Ref.:
Na, na, na, na, na, na, na, na,
Już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
Bo wakacji nadchodzi czas! - W lato letni upał,
Żeby nam na wakacje nie przeszkadzał,
Chłodny prysznic, lody słodkie,
Woda morska, rzeka.
Ref.:
Na, na, na, na, na, na, na, na,
Już wakacji nadchodzi czas.
Witamy morze, jezioro, łąkę, rzekę, las,
Bo wakacji nadchodzi czas!
IV „CZAS NA WAKACJE”
- „Morze, góry czy Mazury”
- „Pakujemy plecak w góry”
- „Nadmorskie poszukiwania”
- „Piknik nad jeziorem”
- „Zasady znamy i o siebie dbamy”
Dziecko:
• słucha z uwagą opowiadania i odpowiada na pytania N.;
• słucha z uwagą wiersza i odpowiada na pytania N.;
• obserwuje przyrodę;
• wykonuje sekwencje ruchowe;
• wykonuje pracę plastyczną;
• bierze udział w zabawach ruchowych, wykonuje polecenia N., reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje ruchy, przestrzega zasad zabaw i gier ruchowych;
• rozwiązuje zagadkę słowną;
kształtuje poczucie przynależności do rodziny
WIERSZ:
“Czas na wakacje” Weronika Karska
Gorący przyszedł czas,
lato wita nas.
A z latem truskawki,
wielkie z piasku zamki.
Ciało kremem smarujemy,
krótkie spodnie ubrać chcemy.
O wakacjach już marzymy,
więc walizki odkurzymy.
Zosia wycieczkę w góry planuje,
górską trasę już rysuje.
Tadzio, ratunkowe koło pompuje,
bo nad morze się szykuje.
Asia sprawdza, czy lornetka działa,
nad jeziorem będzie ptaki oglądała.
Wszystkie dzieci z radności skaczą,
zaraz się wakacje zaczną.
PIOSENKA
„WAKACJE”
Wakacje, wakacje, piłka, słońce, lody
Wakacje, wakacje i dużo swobody
Ostatni dzwonek raz dwa trzy, czas na zabawy, czas na gry
Już się zaczęły trzy dwa raz, teraz na wszystko będzie czas
Wakacje, wakacje, piłka, słońce, lody
Wakacje, wakacje i dużo swobody
Wakacje, wakacje, piłka, słońce, lody
Wakacje, wakacje i dużo swobody