5- latki
sala 9

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC
LISTOPAD 2025 W GRUPIE „TYGRYSKI” (5 – latki)
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty, rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć innych osób, doskonalenie zdolności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
kształtowanie umiejętności określania, w jakiej atmosferze dzieci czują się najlepiej, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „i, I”, doskonalenie umiejętności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 5, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
kształtowanie umiejętności określania stopnia pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny, zapoznanie z pojęciem „drzewo genealogiczne”, doskonalenie umiejętności wskazywania następstwa czasu i przeciwieństw, kształtowanie świadomości bycia częścią rodziny
ćwiczenie umiejętności konstrukcyjnych, plastyczno-technicznych, doskonalenie spostrzegawczości, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny, zapoznanie z pojęciem „obywatel”, wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za najbliższe otoczenie
rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „d, D”, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 6, kształtowanie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów, integrowanie grupy
kształtowanie umiejętności rozpoznawania zwierząt po głosie i umaszczeniu, zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia podczas eksperymentowania, rozwijanie empatii do zwierząt
kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego, zapoznanie z zasadami zachowania podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”, kształtowanie postawy obywatelskiej
rozwijanie umiejętności obserwacji i rozumienia relacji międzyludzkich, kształtowanie umiejętności reagowania na zachowania innych ludzi, ćwiczenie asertywności, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy
zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”, doskonalenie słuchu fonematycznego, utrwalenie znajomości nazw części ciała, kształtowanie umiejętności dbania o własne dobro
doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie kompetencji matematycznych w toku zabawy, doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
ćwiczenie zmysłów poprzez zachęcanie do wnikliwego oglądania, słuchania, dotykania, wąchania i smakowania, rozwijanie umiejętności opisywania i wyrażania doznań zmysłowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, doskonalenie umiejętności współpracy
utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności dostrzegania i opisywania różnic w wyglądzie ludzi, wspieranie rozwoju motorycznego i doskonalenie umiejętności manipulacyjnych, stymulowanie koordynacji ruchowej i równowagi, rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom
wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku, rozwijanie umiejętności rozumienia prostych opowiadań, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego świata, rozwijanie umiejętności społecznych, rozwijanie empatii i zdolności do współodczuwania emocji
zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”, wzbogacanie słownictwa, wspieranie rozwoju zdolności językowych i grafomotorycznych, wprowadzenie do zasad pracy w grupie
wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, wprowadzenie do zasad bezpiecznego zachowania w trakcie zabawy
rozwijanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody, doskonalenie umiejętności okazywania empatii wobec świata przyrody
rozwijanie poczucia muzycznego pulsu i orientacji w przestrzeni, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, uwrażliwienie na formę utworu muzycznego, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, umacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami
TYDZIEŃ 1: ALBUM RODZINNY
- ZA KIM TĘSKNIĘ, KOGO WSPOMINAM?
- DOMOWE OGNISKO
- JA I MOI BLISCY
- DRZEWO GENEALOGICZNE
- DZIEŃ DYNI
TYDZIEŃ 2 i 3: MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
- CO TO ZNACZY KOCHAĆ OJCZYZNĘ?
- NASZ DOM
- W MIEŚCIE
- WYCIECZKA DO MUZEUM ILUZJI, NAUKI I SZTUKI IORAZ MUZEUM CZEKOLADY
- NA WSI
- BIAŁO- CZERWONI!
- KTO TY JESTEŚ?
- WARSZAWA – STOLICA POLSKI
- GODŁO, HYMN I FLAGA
TYDZIEŃ 4: JA I MOJE CIAŁO
- CZY KAŻDY LUBI PRZYTULANIE?
- CZĘŚCI CIAŁA
- W LUSTRZANYM ODBICIU
- ZMYSŁY
- JESTEM WYJĄTKOWY!
TYDZIEŃ 5: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
- CZY TO JUŻ CZAS NA ODPOCZYNEK?
- LAS I JEGO MIESZKAŃCY
- ZAPASY NA ZIMĘ
- FUTRA, DZIOBY I KOPYTA
- ZWIERZĘCY POKAZ MODY
WYPISY:
„Dzień Jeża” – wiersz
Janina Baranowska
Tupie, tupie jeż,
idzie w poprzek drogi.
Spotkasz go dziś też,
popatrz tu pod nogi!
Dokąd on tak wolno zmierza,
oto jest zagadka,
trzeba o to spytać jeża
i małego Tadka.
Bo ten Tadek, choć jest mały,
jeżów zna zwyczaje,
zrobił dla nich ogród cały,
jeż więc tu zostaje.
„Domowe ognisko” – piosenka
sł. Małgorzata Nawrocka
Pachnie obiad i kwiaty,
słońca w oknach przybyło.
Mama mówi do Taty,
jak nam dobrze, jak miło!
Ref. Domowe ognisko,
iskierki radości
już pachną i ciepło w nich tańczy.
Dla Siostry i Brata,
dla kota i gości,
dla wszystkich iskierek wystarczy!
Kot leniwie w głos ziewa,
Babcia z Dziadkiem są w domu.
Nikt się dzisiaj nie gniewa,
nie dokucz nikomu.
Ktoś zaparzył herbatę,
włączył lampę nad stołem.
Siostra bawi się z Bratem
słychać śmiechy wesołe.